Autoruit polijsten: weet wat je doet

Autoruit polijsten: weet wat je doet

Wat heeft een autoruit gemeen met een grammofoonplaat? Onvermijdelijk komen er vroeg of laat krassen op. Zandkorrels, steenslag en andere kleine deeltjes worden tijdens het rijden continu tegen de voorruit geslingerd. Kapotte ruitenwissers en het onvermijdelijke krabben in de winter in geval van bevroren ruiten doen ook een duit in het zakje. Uiteindelijk kunnen krassen in de voorruit het zicht beperken. Ook een versterking van het verblindende effect door koplampen van tegenliggers is niet ondenkbaar. Bovendien verzwakken krasjes de structuur van de ruit. Wanneer je door een gat in de weg rijdt, kan een krasje wel eens in een barst veranderen. Onderhoud in de vorm van het polijsten van de autoruit is een doeltreffende manier om kosten voor een nieuwe ruit te vermijden.  

Kleine krasjes, grote krasjes

In principe is het mogelijk, kleine krasjes uit glas te verwijderen. Dit geldt ook voor je autoruiten en polijsten is een klus die je eventueel zelf kunt ondernemen. Let wel: bij diepere krassen is voorzichtigheid geboden. De voorruit bestaat uit veiligheidsglas. Wanneer een krasje een barstje wordt, kan dit zich snel uitbreiden. Diepere schade zoals een sterretje kan, indien het niet in het zichtveld ligt, worden weggewerkt met hars. Meestal is dit echter een tijdelijke oplossing. Op den duur is de vervanging van de ruit vaak noodzakelijk. Wil je iets aan een diepere kras doen, haal je er altijd de professional bij. De zogenaamde nageltruc kan worden toegepast om vast te stellen of de kras in aanmerking komt voor polijsten. Wanneer je met de vingernagel in een rechte hoek over de ruit gaat en je voelt geen kras, is polijsten mogelijk. Wanneer je hierbij de kras wel voelt, is een bevredigend polijstresultaat niet gegarandeerd. Blijft je nagel in de kras steken, kun je polijsten wel vergeten en mag je je ook over eventuele toekomstige barsten zorgen gaan maken.

Geen tandpasta

Huismiddeltjes voor het krassen verwijderen uit de autoruit zijn er niet. Ga niet aan de slag met zuiveringszout of tandpasta. Dat laatste bevat schuurproducten. De kans dat je de ruit doffer maakt, is groot en dan ben je nog verder van huis. Voor het polijsten van de voorruit zijn op de markt hoogwaardige producten verkrijgbaar met de juiste samenstelling voor deze klus. Behalve een professioneel polijstproduct heb je nodig:

  • een roterende polijstmachine (max. toerental 600 rpm. Anders wordt de slijpschijf te heet en kan de ruit barsten)
  • polijstpads voor op de schijf
  • Een emmer met heet water
  • ontvettende reiniger geschikt voor autoreiniging
  • pluisvrije doek

Werkwijze

  1. Spoel de ruit goed af, zodat er geen zand of vuil meer op zit.
  2. Reinig de ruit vervolgens met een sop van warm water en de ontvettende reiniger en de pluisvrije doek. Droog de ruit af met een schone doek
  3. Breng polijstmiddel aan op de polijstpad die op de machine is aangebracht. Stel het apparaat in de juiste stand en breng het middel met cirkelende bewegingen op de ruit aan. Blijf constant in beweging en oefen niet teveel druk uit.
  4. Verwijder na volledige behandeling van de ruit het polijstmiddel met een zachte doek, wederom is cirkelen de boodschap.
  5. Spoel de ruit nogmaals af om achtergebleven polijstmiddel te verwijderen.

Let wel: ook met professioneel gereedschap kunnen er problemen optreden bij het krassen op de autoruit verwijderen. Bij ongelijkmatig polijsten kan de brekingshoek bij het zicht door de ruit gaan afwijken omdat het glas aan bepaalde plekken dunner is dan elders. Dit kan het zicht belemmeren. Daarom is bij het zelf autoruit polijsten een geoefende hand vereist voor het gelijkmatige bewegen van de polijstmachine.

Kosten

De kosten die ontstaan voor het laten verwijderen van krassen uit de autoruit hangen af van de genomen maatregelen. Zo kost de doe-het-zelfbehandeling met polijstmiddel en machine vooral arbeidstijd. Een goede polijstmachine loopt in de ettelijke honderden euro’s maar als je die al hebt, betreft het vooral de kosten van een goed polijstmiddel  (ca. € 25) en de pads (ca. € 9 per stuk). Een reparatie van de ruit bij diepere schade zoals steenslag kost al gauw € 100, maar dit wordt wel vaak door de cascoverzekering gedragen. De vervanging van een ruit kost afhankelijk van de ruit in kwestie en automodel  om en nabij de € 200. Ook dit valt geheel of gedeeltelijk onder de dekking van de cascoverzekering.

Tot slot

Het polijsten van de ruit moet je zien als vergevorderde schoonmaak oftewel detailing en niet als reparatie. Als het om de ruiten gaat, is repareren een zaak voor de vakman. Is je verzekering op orde, is er geen vuiltje aan de lucht.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op