Bekijk de constructie en de bevestigingen van de remklauw
Elke remklauw is voorzien van een stofhoes voor de zuiger en een oliekeerring, die zorgen voor lekdichtheid
1.
Om een remklauw te repareren, hef de auto op en verwijder het wiel
2.
Gebruik een hefbrug of een krik met kriksteunen en wielkeggen
3.
Reinig de werkplek, met name waar de slang is aangesloten op de remklauw, en de bevestigingen
4.
Schroef de aansluiting van de remslang los
Belangrijk!
Voordat je hiermee begint, knijp de slang af met een klem om het lekken van remvloeistof te voorkomen
5.
Schroef de remklauwbevestigingen los
6.
Wanneer de remklauw niet kan worden losgemaakt, steek een passend stuk gereedschap tussen de behuizing en de remschijf
7.
Druk op de zuiger met het gereedschap
8.
Wanneer dit niet werkt, wrik dan de remklauwbehuizing los, terwijl je het gereedschap op de remklauwsteun ondersteunt
Wees voorzichtig!
Laat de remslang niet te lang dichtgeklemd zitten om vervorming te voorkomenGebruik, indien mogelijk, een stop voor de remleiding
9.
Zet de remklauw stevig vast en zorg voor een geschikt blok hout om te verhinderen dat dat de zuiger eruit schiet
10.
Druk de ontluchtingsnippel op de opening waar de remslang is aangesloten
Belangrijk!
Maak geen volledig afgedichte verbindingDoor het laten ontsnappen van een kleine hoeveelheid lucht kun je kracht regelen die de zuiger naar buiten duwt
11.
Voer met tussenpozen lucht toe en let op de beweging van de zuiger
Wees voorzichtig!
De zuiger zal abrupt uit zijn afdichting springen
12.
Wrik de stofhoes los en schuif hem eraf; demonteer vervolgens de zuiger
Let op!
De zuiger kan moeilijk te verwijderen zijn vanwege roestIn dit geval kun je ook de vloeistofdruk in het systeem gebruiken om kracht op de zuiger uit te oefenen
13.
Knijp de remslang af en zet een bak klaar om de remvloeistof op te vangen
14.
Plaats de remklauw in de bak en sluit de remslang erop aan
De experts van AUTODOC bevelen aan:
Voor het uitvoeren van deze procedure heb je iemand nodig die je helptEen van jullie regelt hoe ver de zuiger naar buiten beweegt, en de ander drukt op het rempedaal
15.
Verwijder de klem van de slang om de remvloeistof te laten werken terwijl het pedaal wordt ingedrukt
16.
Om te voorkomen dat de zuiger abrupt naar buiten schiet, plaats de remblokken ervoor
17.
Terwijl het rempedaal wordt ingetrapt, check het remvloeistofpeil in het reservoir. Dit is nodig om te voorkomen dat er lucht in het systeem komt
18.
Wanneer je een duidelijk geluid hoort of sporen van remvloeistof ziet, check dan of de zuiger gemakkelijk kan worden verwijderd
19.
Knijp de remslang af om te voorkomen dat er remvloeistof lekt
20.
Verwijder de remblokken, haal de zuiger eruit en maak de remklauw los
21.
Check de toestand van de zuiger en de remklauw
22.
Onderzoek de manier waarop de stofhoes aan de behuizing van de remklauw is bevestigd
Let op!
Hij kan zijn vastgezet met een borgring of gewoon in de montageplek zijn gemonteerdOmwille van een nog betrouwbaarder bevestiging kan de stofhoes van een metalen voet zijn voorzien
23.
Verwijder de afdichting die zich tussen de remklauwbehuizing en de zuiger bevindt
24.
Demonteer alle onderdelen uit de reparatieset, zoals geleidepennen en hun bevestigingen, en stofhoezen
25.
Reinig de remklauw en alle montageplekken
26.
Wanneer de stofhoes in het onderdeel is gemonteerd, reinig de montageplek grondig
Belangrijk!
Sommige zuigers zijn af fabriek voorzien van roestwerende coating en zijn gewoonlijk egaal donker van kleurHet werkingsoppervlak van de zuiger moet glad zijn en vrij van roest en beschadiging
27.
Indien er gebreken zijn, vervang de zuiger
28.
Voorafgaand aan hermontage, houd een kleine hoeveelheid nieuwe remvloeistof gereed
29.
Wanneer de stofhoes aan de buitenkant van de remklauwbehuizing zit, plaats hem dan eerst op de zuiger
30.
Plaats vervolgens de zuiger in de remklauwbehuizing en installeer de stofhoes
31.
Wanneer de stofhoes aan de binnenkant is gemonteerd, installeer deze eerst
32.
Installeer vervolgens de zuiger
Opgelet!
Ga voorzichtig te werk om de onderdelen niet te beschadigen
33.
Installeer de stofhoes en zie erop toe dat hij goed in de montagegroeven zit
Belangrijk!
Gebruik geen smeermiddel bij de installatie van de stofhoes, aangezien dit de montage kan bemoeilijkenSmering is noodzakelijk tijdens het installeren van de zuiger
34.
Smeer de zuiger en plaats de stofhoes erop
35.
Breng wat smeermiddel aan op de afdichting
Let op!
De montage van de stofhoes op de zuiger kan vrij gecompliceerd zijn. In sommige gevallen heb je een helper nodigSpreid de stofhoes gelijkmatig uit bij het plaatsen van de zuiger in de remklauwbehuizing
36.
Als je geen helper hebt, maak dan gebruik van perslucht
37.
Blaas perslucht van onderaf terwijl je de zuiger monteert. De lucht zal de stofhoes laten uitzetten, waardoor hij gemakkelijker te installeren is
38.
Plaats de zuiger voorzichtig in zijn montageplek en druk hem lichtjes aan tot hij contact maakt met de afdichting
39.
Terwijl je blijft duwen, plaats de zuiger voorzichtig in de behuizing. Gebruik speciaal gereedschap om de remklauwzuiger terug te draaien
Wees voorzichtig!
Voorkom verkeerde uitlijning om te verhinderen dat de zuiger vastloopt en de afdichting beschadigt
40.
Installeer alle elementen die werden verwijderd opnieuw
41.
Check of de conische zitting van de ontluchtingsschroef in de remklauwbehuizing vrij is van roest en beschadiging
Let op!
Wanneer de remklauw ernstig beschadigd is en het gebruik van een reparatieset niet helpt, kun je altijd een nieuwe remklauw kopenReparatiesets zijn vaak voorzien van geleidepennen en hun stofhoezen
42.
Aangezien het pasvlak van de geleidepennen zich binnenin de beugel bevindt, moet het grondig worden gereinigd
43.
Breng na het reinigen van de bevestigingsplekken van de geleidepennen nieuwe stofhoezen aan. In de meeste gevallen, klikken ze gemakkelijk op hun plaats
44.
Breng een kleine hoeveelheid speciaal vet aan op de geleidepennen en installeer ze
Wees voorzichtig!
Gebruik geen overdreven hoeveelheden smeermiddel aangezien dit de goede werking van de geleidepennen belemmert
45.
Check de toestand van de remschijven en remblokken en vervang ze indien nodig
46.
Zorg ervoor dat alle aansluitingen schoon zijn
47.
Draai de bevestigingen met een momentsleutel vast met het door de fabrikant aanbevolen koppel
48.
Draai de ontluchtingsschroef los en verwijder de klem van de slang, zodat de remvloeistof in de remklauw kan stromen
49.
Ontlucht het remsysteem, zodat de vloeistof de lucht uit de remklauw verdringt
AUTODOC raadt aan:
Gebruik speciale uitrusting en volg de aanbevelingen van de autofabrikant op
50.
Sluit een remontluchter op de ontluchtingsschroef aan
51.
De terugslagklep in het apparaat voorkomt dat lucht terug in het systeem stroomt, wanneer het rempedaal wordt losgelaten
52.
Trap het rempedaal in om de remvloeistof op te pompen
53.
Vul de remklauw met vloeistof door de lucht eruit te persen via de ontluchtingsschroef
Belangrijk!
Controleer of er geen luchtbellen meer in de remslangen zitten
54.
Draai de ontluchtingsschroef dicht en koppel de apparatuur af
55.
Verwijder eventuele resten remvloeistof van het oppervlak van het onderdeel
56.
Check of het systeem lekdicht is door het rempedaal enkele malen achter elkaar in te trappen
AUTODOC raadt aan:
Check of het oppervlak van de remschijf of wielnaaf, dat in contact komt met het wiel, glad en schoon is
57.
Behandel het oppervlak met een roestwerend middel
58.
Reinig het werkingsoppervlak van de remschijf
59.
Draai de wielbevestigingen één voor één in een kruislings patroon vast
60.
Trap het rempedaal enkele malen in totdat je een duidelijke weerstand voelt
61.
Check het remvloeistofpeil in het reservoir en vul bij, indien nodig
Was deze handleiding nuttig?
Gelieve deze handleiding een cijfer van 1 t/m 5 te geven. Mocht u nog verdere vragen hebben, staan we altijd klaar om die te beantwoorden.
Aantal keer gestemd – 1
Krijg toegang tot uw auto-onderhoudsassistent!
Uitgaven bijhouden, onderhoudsgegevens beheren, vervangingen plannen en nog veel meer.