Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Wat zijn oorzaken voor defecten aan het autoverwarmingssysteem?
Het autoverwarmingssysteem stopt met functioneren als er ook maar één van de onderdelen ervan uitvalt. De thermostaat kan vastlopen doordat er koelvloeistof van slechte kwaliteit wordt gebruikt. De HVAC-regelaar en het relais kunnen ten gevolge van een gebrekkige bedrading doorbranden. De buizen en de radiator van de verwarming raken op den duur hun dichtheid kwijt, waardoor er koelmiddel lekt en er lucht in het systeem binnendringt. Verstopte luchtleidingen, een slecht interieurfilter of beschadigingen aan de kleppen of de ventilator hebben tot gevolg dat er minder warme lucht in het passagierscompartiment terechtkomt. Een geblokkeerde waterpomp is niet in staat de koelvloeistof te laten circuleren.
Waarom doet het verwarmingssysteem het alleen tijdens het rijden?
Het functioneren van het verwarmingssysteem van de auto is direct afhankelijk van de werking van het koelsysteem van de motor. Er wordt koelmiddel door de radiator en de leidingen rondgepompt. De door een riem aangedreven waterpomp zorgt voor de aanvoer daarvan. De riem beweegt alleen bij een draaiende motor. Voor het opwarmen van de koelvloeistof en de afgifte ervan aan de verwarmingsradiateur dient de motor op bedrijfstemperatuur gekomen te zijn. Door de ventilator wordt koude lucht door de radiateur geperst en verwarmd en vervolgens in de passagiersruimte gebracht.
Waarom vergt de opwarming van de passagiersruimte zoveel tijd?
Het opwarmen van grote voertuigen duurt langer dan bij compacte voertuigen. Bovendien duurt het opwarmen van zowel de motor als de passagiersruimte bij temperaturen onder het vriespunt langer. Door hun geringe brandstofverbruik doen dieselmotoren er langer over om op bedrijfstemperatuur te komen dan benzinemotoren. Zodoende is het in de dieselauto's langer koud. Bij bepaalde elektrische voertuigen functioneert het verwarmingssysteem niet optimaal door het geringe vermogen van de thermo-elektrische kachel.