Distributieketting rammelt bij koude start MAZDA 2 Hatchback (DE, DH) (07.2007 - 06.2015)
- H. d.23.03.2025 15:05LidIk zou (nu de auto ouder is dan 10 jaar) naar de dealer gaan om het te laten controleren. Als het inderdaad de distributieketting is die lawaai maakt, is de ketting wellicht versleten.
Als de ketting breekt of de kettingspanner kapot gaat is er kans op grotere motorschade. Ik zou het risico niet nemen.
De kettingspanner werkt hydraulisch en wordt op spanning gehouden door de oliedruk van de motor. Misschien dat de dikkere olie er voor zorgt dat de kettingspanner zijn werk niet goed meer doet?- @user_346566123.03.2025 15:40H. d.LidDank voor je reactie. Ik ga deze week langs de universele garage. Daar werd gezegd dat ze nog nooit een ketting van een Mazda 2 hebben vervangen. Misschien komt het idd door de dikkere olie. Vaak wordt bij 100.000 km op een dikkere olie overgegaan om olie gebruik tegen te gaan, maar dat doet deze toch al niet.
Zou mij niet verbazen als het door de dikkere olie komt. Ik ben geneigd om voorzichtigheidshalve de ketting te laten vervangen.
Deze auto heeft tot 30.000 op gas gereden en dat is er toen uitgehaald, want deze motoren krijgen wellicht met 100.000 last van rammelende kleppen. Die rammelen nog niet.
Beste groet,
Jos
BMW 1 (E87) 116 i@Anne Smits26.03.2025 15:24AUTODOC-expertGoedemiddag! Als er geen storingen zijn en alles in orde is, kan het een tikkend geluid zijn. Dit geluid ontstaat in de nokkenaskoppeling totdat er voldoende olie onder druk in de koppeling komt, de koppeling draait en de ketting spant, waarna het geluid verdwijnt zodra de motor opwarmt en draait. Het is noodzakelijk om het oliepeil en de oliekwaliteit te controleren. Dit is een veelvoorkomend probleem bij moderne motoren met nokkenaskoppelingen. Het punt is dat hoe sneller de druk in de koppeling wordt opgebouwd, hoe sneller het geluid verdwijnt.

Hallo Mazda rijder of deskundige,
,
Ik rijd 8 jaar met mijn Mazda 2, een 1300 cc motor, van 2011. De motor start ook in de winter altijd en gebruikt geen olie.
Maar met 70.000 km is ie zachtjes gaan rammelen bij de start en dat hield op na 300 meter rijden. Het gerammel is steeds erger geworden maar hield steeds na een paar honderd meter op. Wellicht om dat de ketting weer op spanning is. De km stand is nu 123.000 en het laatste half jaar is het gerammel toegenomen.
Ik heb altijd 5W-30 olie gebruikt en sinds een jaar 5W-40 op advies omdat die wat dikker.
Wat kan ik hier tegen doen ? Of moet ik accepteren dat ie (zonder problemen) de eerste paar honderd meter blijft rammelen?
Ik graag je reactie
Groeten van Jos