Terug naar onderwerpen

Navigatie
MAZDA CX-5 (KF)

  • @user_2245230 Feb 15, 2024
    Lid
    Mijn navigatie heeft de optie tot het aangeven van Flitspalen en snelheidscamera’s. Ik stel dit in maar ik krijg geen meldingen. Heb contact gezocht met Mazda Nederland en zij zeggen gewoon dat dit bij hen bekend is en dat die optie er nu niet in zit. Merkwaardig dat je dit wel kunt instellen.
    Heeft iemand hier ook last van, zo ja wat was dan die oplossing ? Ik heb een CX 5 van 2023
    Antwoorden

    Aangemaakt op

    15.02.24

    Recentste antwoord

    01.05.24

    Antwoorden

    15

    Weergaven

    217

  • @user_2245230 Mar 30, 2024
    Lid
    Een andere dealer heeft contact opgenomen met Mazda Nederland het is bij Mazda Nederland bekend en heeft te maken met een 6e generatie software. Er zal binnenkort een update verschijnen waar dit probleem opgelost zou worden. Ben benieuwd!!. Zijn er nog andere Mazda bezitters die dit probleem hebben?
    Antwoorden
  • @user_1947836 Mar 31, 2024
    Lid
    Enkele weken geleden is er nieuwe firmware uitgebracht voor het infotainment system van de CX-5 KF, versie EU8 10022.
    In de changelog wordt er wel melding gemaakt van enkele snelheidscamera problemen, maar niet prcies het hier beschreven probleem van geen melding voor snelheidscamera’s en flitspalen.
    • While using navigation, the speed limits guidance may be incorrectly displayed.
    • While using navigation, speed camera icons may not be displayed on the route.
    • Guidance message for speed camera may be spoken where no speed camera is found.
    Antwoorden
  • @user_2245230 Apr 06, 2024
    Lid
    Beste user 1947836, heb afgelopen donderdag bij de dealer een update gekregen en inderdaad 10022, volgens de dealer werd er door Mazda ook geadviseerd om de navigatie te updaten, dat is ook gedaan. En toch werken de flitspalen niet. Ik kreeg gisteravond een antwoord van Mazda Nederland, zie hieronder, zit er schijnbaar niets anders op om te wachten. Ik vind het wel een merkwaardig verhaal dat het wel werkt in de landen om ons heen, maar niet in Nederland. Heb jij nog suggesties?

    Wij zijn op de hoogte van het ontbreken van de flitspalen. Op dit moment wordt er zoveel mogelijk informatie verzameld en doorgezet naar Mazda Motor Europa om te kunnen achterhalen wat de oorzaak is.
    Feit is namelijk dat het in andere landen wel naar behoren werkt. Ik kan op dit moment niet aangeven hoe lang het nog gaat duren. 
    Ik begrijp dat u hier graag gebruik van wilt maken maar op dit moment heb ik geen andere oplossing en moet ik u vragen om nog even geduld te hebben.


    Antwoorden
  • @user_1947836 Apr 07, 2024
    Lid
    Als het volgens Mazda Nederland in andere (Europese?) landen wel werkt, lijkt het me niet aan de firmware van de auto te liggen, maar aan het kaartmateriaal.
    Antwoorden
  • @user_2245230 Apr 07, 2024
    Lid
    Ik had eerder een cx5 uit 2016, daar werkte de flitspalen perfect, je zou denken zat alles een op een over en je bent klaar. weet je misschien hoe je flitsmeister kunt integreren op de cx 5, misschien bij POI ?
    Antwoorden
  • @user_1947836 Apr 08, 2024
    Lid
    Een CX-5 uit 2016 heeft de 1e generatie infotainmentsyteem (MZD Connect). Dit infotainmentsysteem is beschikbaar op alle 6e generatie modellen (Mazda2, Mazda3 tot modeljaar 2019, Mazda CX-3, Mazda CX-5 tot modeljaar 2022, Mazda MX-5 en de Mazda6).
    Latere modellen van de 7e generatie Mazda’s hebben de 2e generatie infotainmentsysteem (Mazda Connect).
    Dit zijn compleet verschillende systemen en beide hebben hun eigen kaarten voor de navigatie.
    Het is dan ook niet “overzetbaar”.
    Helaas kun je niet je eigen (Flitsmeister) flitspalen invoeren.
    Antwoorden
  • @user_2245230 Apr 10, 2024
    Lid
    Wederom hartelijk dank voor je duidelijk antwoord, ik krijg het idee je dichtbij de bron zit (werkt), want je antwoorden zijn zo duidelijk en helder, waardering hiervoor. Ik heb wederom de dealer gebeld met de vraag of hij zijn ingang bij Mazda Nederland kan aanboren of er toch op korte termijn een oplossing gevonden kan worden. Het gaat zelfs terug tot 2e helft 2023 dat de flitspalen niet werken. Ik zit te overwegen om Mazda compensatie te vragen, weet niet wat, maar hoe schat jij de kans hiervan in. Misschien een tv programma aanschrijven?. Wederom, ik stel je gedetailleerde antwoorden bijzonder op prijs en hoop dat je mij verder kunt helpen.
    Antwoorden
  • @user_1947836 Apr 14, 2024
    Lid
    Ik werk niet bij Mazda en heb geen relatie met Mazda anders dan dat ik een Mazda CX-5 (2023) bezit. Wel ben ik uitermate geĂŻnteresseerd in de techniek en volg veel Mazda forums (ook in het Engels). Daar komt mijn leken-kennis vandaan.

    In de navigatie-handleiding wordt gesproken over “Snelheidslimietwaarschuwing” in auto’s waar je kunt kiezen voor “Altijd” of “Bij te snel rijden”. Je mag dus verwachten dat de snelheidswaarschuwingen deel uitmaken van de auto. Mazda Nederland heeft dat ook niet ontkent.

    Mijn ervaring is wel dat reparatie van dit soort “mankementen” wel even op zich kan laten wachten. Mazda Nederland zal dit aankaarten bij Mazda Motor Corporation die het weer moet aankaarten bij de leverancier van de navigatie-software en kaarten. Het is ook geen wereldwijd probleem, want het speelt blijkbaar alleen in Nederland. Het oplossen zal waarschijnlijk dan ook geen hoge prioriteit hebben. Het kan daarom geen kwaad om Mazda Nederland te bewegen om dit snel te repareren.

    Omdat het niet de veiligheid of betrouwbaarheid van de auto negatief beïnvloed denk ik dat het weinig zin heeft om derden (tv-programma’s) of autobladen te vragen om actie te ondernemen. Uiteindelijk ben jezelf verantwoordelijk voor het niet overschrijden van de maximum snelheid.

    Antwoorden
  • @user_1947836 Apr 15, 2024
    Lid
    In bovenstaande bericht bedoelde ik “snelheidscamerawaarschuwing” waar ik “snelheidslimietwaarschuwing” schreef.
    Deze waarschuwingen hebben nog een instelling: Visuele waarsch., Hoorbare en visuele waarsch. en Geen.
    Antwoorden
  • @user_2245230 Apr 16, 2024
    Lid
    Duidelijk, dat je aangeeft geen enkele link hebt met Mazda, uitgezonderd dat je een CX-5 rijdt. Ik moet dus mijn geduld bewaren totdat het probleem is opgelost. Dus als het goed is heb je dit navigatieprobleem ook. Even wat anders, ik voel bij een snelheid van 80 km en rond de 2000 toeren steeds een schokje, kan dat het in- en uitschakelen van twee cilinders zijn? Heb jij dat ook met jouw auto.
    Antwoorden
  • @user_1947836 Apr 17, 2024
    Lid
    Als ik er echt op let wel, maar naarmate de auto meer kilometers heeft gemaakt (inmiddels meer dan 8.300km) wordt het steeds minder voelbaar.
    Tijdens het rijden wordt op het middendisplay bij Informatie -> Brandstofverbruiksmonitor -> Energiestroommonitor de status van de cilinderdeactivering aangegeven. Je kunt dan kijken of het kleine “duwtje in de rug” samenvalt met het in- en uitschakelen van de cilinderdeactivering.
    Antwoorden
  • @user_2245230 Apr 18, 2024
    Lid
    Dat is een goede tip, ik ga het proberen, dank voor deze geweldige tip. 
    Antwoorden
  • @user_2245230 Apr 22, 2024
    Lid
    Ik heb het uit geprobeerd en ik voel inderdaad een lichte duw als alle cilinders geactiveerd worden, moet ook eerlijk erbij zeggen dat naar mate ik meer kilometers rijd het wel minder wordt. Op internet heb ik ook de beschrijving gevonden en dat maakt het voor mij nog duidelijker. Nu nog de navigatie oplossing, dan is alles opgelost. 
    Antwoorden
  • @user_1947836 Apr 30, 2024
    Lid
    Vandaag gecheckt: De navigatie waarschuwt mij wel voor de trajectcontrole op de A2 van Utrecht naar Amsterdam.
    Antwoorden
  • @user_2245230 May 01, 2024
    Lid
    Leuk om ook iets van anderen te horen met betrekking van het navigatie probleem, welkom bij deze discussie. Ik heb twee keer op Oudenrijn gehad dat ik een melding kreeg dat de “trajectcontrole was voorbereid”, geen idee wat dit betekent. Verder heb ik bij een flitspaal iedere keer dat de radio stil valt, maw misschien zou hier een aankondiging moeten luiden van het naderen van een flitspaal.
    De navigatie meldt af en toe dat er een opstopping aankomt, een file dus, maar daar was toen geen sprake van. Het is en blijft een mysterie, vreemd dat Mazda dit probleem alleen in Nederland heeft.Ik weet niet wat er bij jou al s gebeurd?, heb je al de laatste software van de auto ge-update?
    Antwoorden

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen antwoorden

Installeer de AUTODOC CLUB-app

Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.

Autodoc CLUB app qr-code
Scannen

Om de app te downloaden:

Autodoc CLUB App icon