Bij openen deuren wordt snel het signaal gegeven autostarten accu bijna leeg MAZDA CX-30
@user_1611832
16.05.2023 20:59
Lid
Wij hebben een Mazda CX 30 E Skyactiv X. Wanneer wij de auto van binnen willen reinigen hebt je in no time het signaal autostarten accu bijna leeg.
Ik heb nergens kunnen ontdekken of dit normaal is. Bij de garage wordt gezegd dan moet je de motor maar laten draaien. Dit is toch een absurd gezegde met al onze milieu maatregelen. Wie kent dit probleem en moeten wij iets ondernemen naar de garage?
- @user_222909909.02.2024 21:17LidHerken het probleem, al drie keer ww moeten bellen
- H. d.06.03.2024 00:19LidIk weet dat dit een vraag van een jaar geleden is, maar misschien helpt het ook anderen.
Op Engelstalige fora is dit probleem uitgebreid aan de orde geweest.Volgens mij is er een (gratis) software update voor dit probleem.Vraag er naar bij de Mazda dealer of neem contact op met Mazda Nederland. - MAZDA CX-30 (DM) 2.5 SKYACTIV-G AWD@user_288474205.09.2024 13:10LidIk heb het zelfde probleem. Volgens de mazda dealer is bedoelde update bij mijn auto gedaan. Maar inmiddels al weer 2 keer lege accu. Volgens dealer was er mogelijk iets kleins met de accu. Dat kwam naar voren uit het doormeten van de auto. Maar dat zou de lege accu niet verklaren. Accu + doormeten kostte bijna 400 euro. Advies is:
Niets doen en risico blijven lopen.
Alles afsluiten en zelfs met je sleutel niet bij de auto komen, want ook daarop reageert het computersyseem. Regelmatig je auto aan een accodruppelaar. Voor noodgevallen een soort booster in de achterbak (wegenwacht gebruikt die om je te helpen, maar wordt door dealer afgeraden. Is slecht voor je auto) Of andere auto kopen.
Of toch gezamenlijk mazda Nederland hierop aanspreken? - H. d.05.09.2024 19:37LidEen moderne auto verbruikt altijd een beetje stroom. Als er langer dan een maand niet met de auto wordt gereden loop je het risico op een lege accu. In dat geval is een druppellader een mogelijke manier om dat te voorkomen.
Een autostarthulp (met een lithium-ion accu) in je auto is sowieso altijd verstandig (mits regelmatig gecontroleerd of die volgeladen is) en is niet slecht voor de auto of autoaccu. Tenslotte zal je die slechts incidenteel nodig hebben.
Heb je misschien extra apparatuur, zoals een webcam geïnstalleerd? Die kan (mits verkeerd aangesloten) ook extra stroom verbruiken als de auto is uitgezet.
Mocht de autoaccu binnen een week leeglopen is er duidelijk iets mis en zou ik aanspraak maken op garantie. - H. d.05.09.2024 20:31LidSorry: bedoelde "dashcam".
- MAZDA CX-30 (DM) 2.5 SKYACTIV-G AWD@user_288474211.09.2024 13:35LidNee, ik heb geen dashcam. Ook geen andere dingen die niet standaard zijn. Bovendien was de accu leeg na grote ritten. O.a. noord- holland naar Luxemburg. Dus de auto had ook niet lang stil gestaan. Wegenwacht had accu gecontroleerd en vastgesteld dat hij goed op laadde.
Garantie is 3 jaar, auto 4 jaar. Mazda gevraagd om coulanceregeling. Maar dat is geweigerd, probleem wel door dealer erkend.
Is een lithium-ion accu het zelfde als een booster? Dealer gaf aan dat booster slecht is. U geeft aan dat autostarthulp niet slecht is voor de auto. Ik heb weinig kennis van deze dingen. Heeft u advies wat ik dan het beste kan kopen. Geeft namelijk wat meer zekerheid en rust. - H. d.11.09.2024 20:35LidBij normaal gebruik en een auto die in goede technische staat verkeerd zal de accu niet leeg raken en al helemaal niet tijdens of na een lange rit van honderden kilometers.
Een booster, jump starter of auto starthulp is (vaak) een lithium-ion batterij die je eventjes met speciale kabels op de accu van je auto aansluit om daarmee de motor te starten. Op Youtube kun je zoeken op "auto starthulp" voor een uitleg.
Begrijp ik het goed dat de auto accu inmiddels is vervangen en dat daarmee het probleem niet is opgelost?- MAZDA CX-30 (DM) 2.5 SKYACTIV-G AWD@user_288474212.11.2024 08:56H. d.LidAccu is vervangen en probleem lijkt te zijn opgelost. Maar sluit nu onmiddellijk de auto en berg de sleutel op, zodat er geen contact is met de auto. Auto van binnen schoonmaken durf ik nog niet, omdat ik niet wil testen of hij daarna nog start. Eerst maar een autostarthulp aanschaffen. Als de accu dan leeg is kan ik in elk geval zelfstandig de auto starten en rijden zonder de ww te bellen.
- @user_352672714.04.2025 13:10LidOok ik heb een Mazda CX 30 en herken dit probleem.
Heb vorig jaar in Duitsland, na een lange rit, koffers uitgeladen naar de kamer gebracht en toen ik vervolgens terugkwam, kreeg ik de deuren zelfs niet meer open, accu helemaal leeg. ANWB heeft accu opgeladen. Thuis nieuwe accu laten plaatsen en paar maanden later weer waarschuwing dat ik auto moet starten vanwege leeglopen accu.
Mijn auto is 3 jaar oud