Terug naar onderwerpen

Distributie + waterpomp vervangen C5 CITROËN

@J. W.
11.06.2022 12:32
Lid
C5 break okt 2006, 2.0 16V automaat

Zelf distributie + waterpomp + spanrol + geleiderol + multiriem vervangen.

Geen prof maar wel sleutelervaring.

Opmerkingen die ik in het werkplaatsboek en (andere)fora niet ben tegengekomen.

Onderdelen, werkplaatsboek ( alle uitvoeringen C5 2001-2008, Hayens) en gereedschap voor de distributie (goedkoop) aangekocht.

Werkplaats boek komt niet overeen met mijn uitvoering, zowel de distributie als de automatische versnellingsbak  zijn van een ander type.

Het goedkope gereedschap, voor bijna alle Citroëns, bleek niet voor mijn type geschikt.

Wat heb je absoluut nodig:

– Blokkeerpen krukas poelie, Let op: het door mij gekochte niet originele PSA, moest eerst langs de slijp-

schijf voor hij paste. Tip van een vriendelijke garagist.

– Boortje 5 MM                       , voor blokkade van de inlaatpoelie, het ene paste zo een ander moest eerst                                                           weer langs de slijpschijf

– extra sterke dop 22 MM     , met extra sterke stang die verlengd kan worden

– los inbus sleuteltje              , die je aan de korte kant moet aanpassen zodat je de bovenste kap kunt                                                                  losmaken

– torax dop 7                           , die heb je nodig voor het verwijderen van de tapeinden waterpomp                                                                          Ook een tip van die vriendelijke garagist, topper die man.

( Garage Zoom, Surhuizum Friesland.)

Zeer handig is ook een spiegeltje op een steeltje

Bijzonderheden:

Voor het verwijderen van de kap heb ik als “oplossing” de hele motorsteun verwijderd om maar iets van ruimte te creëren, let op dat je de motor hierbij ondersteund, b.v. door een garagekrik. Wordt nergens genoemd maar zeker omdat ik niet wist waar alle boutjes precies zaten werkte dit wel voor mij.     

In mijn C5 hebben de krukaspoelie en inlaatpoelie géén gaten voor fixeerpennen. Dit was niet te vinden op de diverse forums en werkplaatsboek. Alleen de uitlaatpoelie was d.m.v. van het 5 MM boortje op de juiste plek, ongeveer op 7 uur, te fixeren.

LET OP: Voordat je de riem gaat lossen!! Omdat de inlaatpoelie in mijn geval geen gaten heeft moet de juiste stand eerst worden aangegeven op poelie en kap. Meestal staat het er al, anders blokkeerpen van de krukas en boortje(pen)uitlaatpoelie plaatsen en inlaat markeren door middel van merktekens. Vergeet je dit dan moet je bij het monteren alles met de hand afstellen.     

De blokkeerpen van de krukas heb ik gebruikt voor het lossen én vastmaken van de krukas bout.

Het gat voor deze blokkeerpen zit  boven de rechteraandrijfas tegen de bak. Hij zit diep verscholen en is nauwelijks bereikbaar. Ik had op de pen een stukje tuinslang gemaakt en dat ging een stuk beter.  

Het vastzetten van de krukas poelie met deze pen wordt iedereen afgeraden. Maar niemand wist mij te vertellen hoe ik dan bij een automaat de boel moest vastzetten.

Vastzet moment krukaspoelie:  50 NM + 180 graden doordraaien. Daar heb je zeer sterk(kostbaar) gereedschap voor nodig. Dit had ik al omdat ik dat nodig had voor de distributie van mijn Alfa 155 Q4, waarbij een goedkopere uitvoering stuk ging. Overigens is het vastzetten best spannend want als de bout breekt dan ben je de klos. In mijn geval( en bijna altijd) bleek het goed te gaan.

Waterpomp: is alleen te verwijderen als de tapeinden(bouten) zijn verwijderd. Op de top van deze bouten past hier de torax 7. Ook dit werd nergens gemeld en moet je weten omdat je het niet normaler wijze niet kunt zien.  

Al met al, beschouw ik dit wel als een redelijk moeilijke klus, mede door de slechte bereikbaarheid van de diverse bouten en moeren. Ik zou het de huis/tuin en keuken “doe het zelver” niet direct aanraden.

Aan de andere kant kun je véél geld besparen, want dit is bij de garage een kostbare klus.

Voor iedereen die het wil proberen, de vol/aanhouder wint en succes.

Groeten,

John  

Aangemaakt op

11.06.22

Recentste antwoord

14.06.22

Antwoorden

1

Weergaven

230

• @pepijnvanderlin
    14.06.2022 14:42
    Lid
    Heel erg bedankt voor zo'n gedetailleerde beschrijving, volgens mij zal het niet alleen voor mij nuttig zijn.
    Er zou meer van dergelijke informatie zijn,  de ervaring van andere mensen te kennen en advies te horen vind ik interessant!
Autodoc CLUB App icon
Is het al tijd om onderdelen te vervangen? In onze app vind je nog betere aanbiedingen.
Scannen de QR-code AUTODOC CLUB-app
SCAN MIJ