Hoe spiraalveer vooraan vervangen bij een Fiat Bravo 2 – vervangingshandleiding
downloads:
0
Views:
12
0
Aantal keer gestemd – 0
Belangrijk!
Deze vervangingsprocedure kan worden toegepast voor de volgende voertuigen:
FIAT BRAVO II (198) 1.6 D Multijet (198AXM1B),
FIAT BRAVO II (198) 1.6 D Multijet (198AXL1B)
…
Meer bekijken
De stappen kunnen lichtjes variëren, afhankelijk van het ontwerp van de wagen.
Hoe een spiraalveer vooraan vervangen op een FIAT BRAVO 2 (198) [AUTODOC-TUTORIAL]
Alle onderdelen die u moet vervangen – Veren voor de BRAVO II (198) en andere FIAT-modellen
Vervanging: spiraalveer – Fiat Bravo 2. De experts van AUTODOC bevelen aan:
Beide schroefveren van de voorste ophanging moeten gelijktijdig vervangen worden.
De vervangprocedure is identiek voor de linkse en rechtse schroefveren van de voorste ophanging.
Alle werkzaamheden moeten worden verricht met stilstaande motor.
Vervanging: spiraalveer – Fiat Bravo 2. Hanteer de volgende procedure:
Stap 1
Open de motorkap.
Stap 2
Gebruik een beschermhoes om beschadiging van lak en kunststof onderdelen van de auto te voorkomen.
Stap 3
Reinig de bevestigingen van de bovenste veerpootbevestiging. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 4
Verwijder de rubberen afdichting.
Stap 5
Draai het bovenste bevestigingsstuk van de veerpootlager los. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.19.
Stap 6
Zet de wielen vast met behulp van wielblokken.
Stap 7
Maak de wielbouten los. Gebruik de krachtdopsleutel #17.
Stap 8
Verhoog de voorzijde van de wagen en plaats veilig op steunen.
Stap 9
Draai de wielbouten los.
Vervanging: spiraalveer – Fiat Bravo 2. De experts van AUTODOC bevelen aan:
U moet het wiel in de hoogste stand houden als u de bouten losdraait.
Stap 10
Neem het wiel eraf.
Stap 11
Ontkoppel de kabels en de remslang van de houder op de veerpoot. Gebruik een koevoet.
Stap 12.1
Reinig de bevestigingen die de koppelstang met de veerpoot verbinden, en deze die de schokdemper aan de fusee vastmaken.
Stap 12.2
Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 13
Schroef de moer los en verwijder de stabilisatorstang van de veerpoot. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.17. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 14
Beweeg de fusee omhoog. Gebruik een hydraulische versnellingsbak krik.
Stap 15
Schroef de onderste bevestiging los die de veerpoot aan de fusee verbindt. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.15. Gebruik een dopsleutel Nr.17. Gebruik een wringijzer.
Stap 16
Verwijder de bevestigingsbouten.
Stap 17
Ontkoppel de fusee van de veerpoot.
Stap 18
Schroef de bovenste bevestiging van de veerpootmontage los. Gebruik een dopsleutel Nr.19. Gebruik een ratelsleutel.
AUTODOC raadt aan:
Fiat Bravo 2 – Houd de veerpoot vast tijdens het losschroeven van de bevestigingsbouten om letsel te voorkomen.
Stap 19
Verwijder de veerpoot.
Stap 20
Plaats de veerpoot op het instrument om de veer samen te drukken.
Vervanging: spiraalveer – Fiat Bravo 2. Tip van AUTODOC:
Merk op dat bij gebruik van een veerspanner de veren stevig vastgehouden dienen te worden door het samendrukken van de veer aan de tegengestelde zijden.Zorg voor de juiste positie van de veer in het anker.Zorg er voor dat de veren strak in de klemarmen geplaatst zijn.
Stap 21
Duw de veer samen.
Stap 22
Behandel de stang van de veerpoot. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 23
Verwijder de moer op de zuigerstang van de veerpoot. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.19 Gebruik inbussleutel nr. H6 Gebruik een ratelsleutel.
Stap 24
Verwijder de bovenste veerpootbevestiging.
Stap 25
Maak de schroefveer los.
Stap 26
Verwijder de veer.
AUTODOC raadt aan:
Vervanging: spiraalveer – Fiat Bravo 2. Inspecteer de steun, hoes en aanslagrubber van de schokdemper. Vervang ze indien nodig.
Stap 27
Installeer de veer op de schokdemper.
Stap 28
Duw de veer samen.
Stap 29
Installeer de bovenste veerpootbevestiging en de taatspot.
Stap 30
Span de moer van de zuigerstang van de veerpoot aan. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.19 Gebruik inbussleutel nr. H6 Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 60 Nm.
Vervanging: spiraalveer – Fiat Bravo 2. Deskundigen bevelen aan:
Controleer of de veer correct gepositioneerd is. Vermijd een foute uitlijning.
Stap 31
Ontspan de veer.
Stap 32
Verwijder de gemonteerde veerpoot.
Stap 33
Installeer de veerpoot in de wielkast.
Stap 34
Schroef de bovenste bevestiging vast op de veerpootmontage. Draai ze niet vast.
AUTODOC raadt aan:
Fiat Bravo 2 – Houd de veerpoot vast tijdens het inschroeven van de bevestigingsbouten om letsel te voorkomen.
Stap 35
Behandel de montagelocatie van de veerpoot op de fusee. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 36
Zet de veerpoot vast op de fusee.
Stap 37
Hef de hydraulische transmissie krik 10-15 cm omhoog.
Stap 38
Breng de bevestigingsbouten aan.
Stap 39
Draai de onderste bevestigingen, die de schokdempende veerpoot met de fusee verbinden, vast. Gebruik een dopsleutel Nr.15. Gebruik een dopsleutel Nr.17. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.15. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 70 Nm.
Stap 40
Behandel alle gewrichten van de koppelstang. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 41
Installeer de dwarse koppelstang.
Stap 42
Draai het bevestigingsstuk dat de koppelstang en de veerpoot met elkaar verbindt vast. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.17. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 55 Nm.
Stap 43
Verwijder de steun van onder de fusee.
AUTODOC raadt aan:
Vervanging: spiraalveer – Fiat Bravo 2. Laat de versnellingsbakkrik soepel zakken, zonder geschok, teneinde de onderdelen en mechanismen niet te beschadigen.
Stap 44
Verbind de kabelbevestiging van de ABS-sensor aan de veerpoot. Maak de remslang vast aan de veerpoot.
Stap 45
Reinig het oppervlak waarop de velg moet worden gemonteerd. Gebruik een staalborstel. Behandel het contactoppervlak. Gebruik een kopersmeermiddel.
Stap 46
Installer het wiel.
AUTODOC raadt aan:
Belangrijk! Houd het wiel vast tijdens het inschroeven van de bevestigingsbouten. Fiat Bravo 2
Stap 47
Draai de wielbouten vast. Gebruik de krachtdopsleutel #17.
Stap 48
Verlaag de wagen en werk in kruisvolgorde bij het aanspannen van de wielbouten. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 120 Nm.
Stap 49
Span de bovenste bevestiging aan van de veerpoot. Gebruik een dopsleutel Nr.19. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 44 Nm.
Stap 50
Breng de rubberen afdichting aan.
Stap 51
Behandel de bevestigingsstukken van de veerpoothouder. Gebruik een kopersmeermiddel.
Stap 52
Verwijder de beschermhoes van het spatbord.
Stap 53
Sluit de motorkap.
Stap 54
Verwijder de krik en de wielblokken.
Was deze handleiding nuttig?
Gelieve deze handleiding een cijfer van 1 t/m 5 te geven. Mocht u nog verdere vragen hebben, staan we altijd klaar om die te beantwoorden.
Aantal keer gestemd – 0
Op zoek naar de juiste banden?
Ontdek welke banden- en wielmaten compatibel zijn met het model FIAT Bravo II Hatchback (198)
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Installeer de AUTODOC CLUB-app!
Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.
Scannen
Om de app te downloaden:
- scan de QR-code
- via de App Store downloaden
- bij Google Play downloaden
Weetjes en kneepjes voor FIAT BRAVO II (198)
Meer bekijken
Dingen die u nooit dient te doen met uw handgeschakelde versnellingsbak | AUTODOC tips
Zelf de dynamo repareren | AUTODOC tips
5 gereedschappen die autoreparaties ongelooflijk simpel maken | Tips van AUTODOC
5 veelgemaakte fouten bij het autowassen | AUTODOC tips