Vervanging: waterpomp – VW ILTIS (183). Tip van AUTODOC:
Volg de termijnen, aanbevelingen en vereisten voor de werking van het onderdeel voorzien door de fabrikant.
Check de toestand van het koelmiddel en vervang het indien nodig.
Inspecteer de thermostaat en de thermostaatbehuizing. Vervang indien nodig.
NB: alle werkzaamheden aan de auto VW ILTIS (183) dienen uitgevoerd te worden bij een uitgeschakelde motor.
Voer de vervanging in de volgende volgorde uit:
Stap 1
Open de motorkap.
Stap 2
Gebruik een beschermhoes om beschadiging van lak en kunststof onderdelen van de auto te voorkomen.
Stap 3
Schroef de dop van het expansiereservoir los.
Stap 4
Bereid een container voor om vloeistof op te vangen.
Stap 5
Maak de koelvloeistofslangklem los. Gebruik een dopsleutel Nr.7. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 6
Koppel de koelvloeistofslang af.
Vervanging: waterpomp – VW ILTIS (183). Tip:
Opgelet! Er kan koelvloeistof naar buiten komen vanuit de kanalen en het huis van de waterpomp.
Stap 7
Laat de koelvloeistof uit de motor wegdruipen.
Vervanging: waterpomp – VW ILTIS (183). De experts van AUTODOC bevelen aan:
Opgelet! De koelvloeistof kan erg heet zijn.Draag handschoenen om contact met hete vloeistof te voorkomen.Alle werkzaamheden moeten worden verricht met stilstaande motor.Wacht totdat de koelvloeistof in zijn geheel via het afvoergat weggevloeid is.
Stap 8
Schroef de bevestigingsmiddelen voor het thermostaathuis los. Gebruik een dopsleutel Nr.13. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 9
Verwijder het thermostaathuis.
Stap 10
Verwijder de thermostaat.
AUTODOC raadt aan:
Vervanging: waterpomp – VW ILTIS (183). Oefen niet te veel kracht uit bij het verwijderen van het onderdeel aangezien het daarbij beschadigd zou kunnen raken.Opgelet! Er kan koelvloeistof uit de koelvloeistofleidingen en het thermostaathuis lekken.
Stap 11
Maak het bevestigingsmiddel voor de waterpomppoelie schoon. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 12
Schroef het bevestigingsmiddel voor de waterpomppoelie los. Gebruik inbussleutel nr. H6. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 13
Maak de bevestigingsmiddelen voor de dynamo schoon. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 14
Maak de bevestigingsmiddelen voor de dynamo los. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.13.
Stap 15
Schuif de dynamo terzijde.
Stap 16
Verwijder de V-snaar.
Stap 17
Verwijder de waterpomppoelie.
Stap 18
Schroef de bevestigingen van de waterpompbehuizing los. Gebruik een dopsleutel Nr.10. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 19
Maak de koelvloeistofslangklem los. Gebruik een dopsleutel Nr.7. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 20
Koppel de koelvloeistofslang af.
Vervanging: waterpomp – VW ILTIS (183). Tip van AUTODOC:
Opgelet! Er kan koelvloeistof naar buiten komen vanuit de kanalen en het huis van de waterpomp.
Stap 21
Schroef de bevestigingsmiddelen voor de waterpomp los. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.13. Gebruik een dopsleutel Nr.13. Gebruik een ratelsleutel.
Opgelet! Er kan koelvloeistof naar buiten komen vanuit de kanalen en het huis van de waterpomp.
Stap 23
Maak de plek waar de waterpomp gemonteerd zit schoon. Gebruik een pakkingschraper. Gebruik allesreiniger.
Stap 24
Behandel de montageplek voor de waterpomp met een daarvoor bedoeld middel. Maak gebruik van een afdichtingsmiddel.
Stap 25
Monteer de nieuwe waterpomp.
Stap 26
Draai de bevestigingsmiddelen van de waterpomp aan. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.13. Gebruik een dopsleutel Nr.13. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 14 Nm.
Stap 27
Sluit de koelvloeistofslang aan.
Stap 28
Maak de koelvloeistofslangklem vast. Gebruik een dopsleutel Nr.7. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 29
Monteer de waterpomppoelie.
Stap 30
Breng de V-snaar aan.
Stap 31
Zet de dynamo terug op zijn plaats.
Stap 32
Draai de bevestigingsmiddelen voor de dynamo aan. Gebruik een dopsleutel Nr.13. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 10 Nm.
Stap 33
Draai het bevestigingsmiddel voor de waterpomppoelie aan. Gebruik inbussleutel nr. H6. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 9 Nm.
Stap 34
Schroef de bevestigingen van de waterpompbehuizing vast. Gebruik een dopsleutel Nr.10. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 35
Installeer de thermostaat.
AUTODOC raadt aan:
Vervanging: waterpomp – VW ILTIS (183). Oefen geen bovenmatige kracht uit bij het monteren. Daarbij zou het onderdeel schade kunnen oplopen.
Stap 36
Installeer de thermostaatbehuizing.
Stap 37
Draai de bevestigingsmiddelen voor het thermostaathuis vast. Gebruik een dopsleutel Nr.10. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 13 Nm.
Stap 38
Sluit de koelvloeistofslang aan.
Stap 39
Maak de koelvloeistofslangklem vast. Gebruik een dopsleutel Nr.7. Gebruik een ratelsleutel.
Maak uitsluitend gebruik van door de fabrikant aanbevolen koelvloeistof.Het koelvloeistofpeil dient bij het streepje 'MAX' te liggen.Wacht af totdat alle lucht uit het systeem verdreven is.
Stap 43
Laat de motor enkele minuten draaien. Het doel hiervan is overgebleven lucht uit het koelsysteem te verwijderen en na te gaan of de onderdelen naar behoren werken.
Stap 44
Schakel de motor uit.
Stap 45
Plaats het dopje op het expansiereservoir.
Stap 46
Draai de dop op het expansiereservoir.
Stap 47
Verwijder de beschermhoes van het spatbord.
Stap 48
Sluit de motorkap.
Was deze handleiding nuttig?
Gelieve deze handleiding een cijfer van 1 t/m 5 te geven. Mocht u nog verdere vragen hebben, staan we altijd klaar om die te beantwoorden.
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Installeer de AUTODOC CLUB-app!
Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.
Scannen
Om de app te downloaden:
- scan de QR-code
- via de App Store downloaden
- bij Google Play downloaden
Weetjes en kneepjes voor VW ILTIS (183)
Meer bekijken
Koelvloeistof-vergelijkingstest | AUTODOC
TOP 8 van fouten die autobezitters maken | AUTODOC tips
Hoe je auto te wassen in de winter | Tips van AUTODOC
5 meest voorkomende fouten bij remreparatie | AUTODOC tips