De ZF 4-9 HP is een automatische versnellingsbak die al jarenlang door de bekende Duitse firma ZF Friedrichshafen AG wordt gemaakt. Enkele daarvan zijn uit de productie genomen, terwijl andere nog steeds gefabriceerd worden. In 1983 zijn ze voor het eerst in gebruik genomen. Nu worden de modellen van Ford, Peugeot, Audi, Fiat, Renault, BMW, Volkswagen, Porsche, Jaguar, Land Rover en diverse andere bekende merken voorzien van deze versnellingsbakken.
Elke ZF 4-9 PK transmissie bestaat uit een klassieke automatische versnellingsbak die voorzien is van een koppelomvormer en een planetaire tandwielkast. Al naargelang de toegepaste software beschikken ze over diverse bedrijfsmodi en kunnen ze zich gewoonlijk aan een specifieke rijstijl aanpassen. Meestal beschikken ze over een handbediening die de chauffeur in staat stelt om op basis van de wegsituatie te schakelen. De handmatige schakeling verschilt per automerk en model en is te realiseren door middel van de versnellingspook, een draaiknop, toetsen of peddelschakelaars.
Vaak voorkomende ZF 4-9 HP transmissies
Aantal versnellingen | Transmissie index | Productie vanaf | Max. motorkoppel in Nm | Max. motorinhoud in L | Soort aandrijving | Gebruikt in de modellen |
4 | 4HP14 | 1983 | 180 | 2.0 | Voorwielaandrijving | Citroën BX; Peugeot 405; Citroën Xantia; Peugeot 205; Citroën ZX; Volvo 440; Daewoo Leganza; Peugeot 306; Peugeot 309; Rover 800; Daewoo Nubira; Peugeot 305 |
4 | 4HP20 | 1995 | 330 | 3.5 | Voorwielaandrijving | Citroën Xantia; Peugeot 406; Renault Laguna; Lancia Phedra; Renault Espace; Citroën C5; Peugeot 605; Citroën XM; Peugeot 407; Fiat Ducato; Renault Safrane; Lancia Kappa; Mercedes-Benz Vito; Alfa Romeo 166 |
4 | 4HP24 | 2004 | 450 | 5.0 | Achteorwielaandrijving, Vierwielaandrijving | BMW E31; Jaguar XJS; Audi V8; Land Rover Discovery; Jaguar XJ6; BMW E32; Range Rover; Audi А8 |
5 | 5HP19 | 1995 | 350 | 3.7 | Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | Audi A4; Audi Allroad; BMW E38; Audi A8; Porsche 911; BMW E46; BMW Z4 E85; Audi A6; Porsche Boxster; BMW E39; Volkswagen Passat |
5 | 5HP24 | 1995 | 440 | 6.0 | Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | BMW E39; Jaguar XJ; BMW X5 E53; Audi A8; Jaguar XK; BMW E38; Audi A6; BMW E31; Volkswagen Phaeton |
6 | 6HP19 | 2000 | 400 | 3.5 | Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | Audi A4; BMW E60; BMW E90; Audi A8; BMW E87; Audi A6; BMW E63 |
6 | 6HP26 | 2001 | 600 | 6.0 | Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | BMW E90; Ford Explorer; BMW X3 E83; Ford Territory; BMW E63; Audi A6; BMW E60; BMW X5 E53; Ford Expedition; Audi A8; Ford Mustang; Jaguar S-Type; BMW E65; Jaguar XK; Audi A4; Volkswagen Phaeton |
6 | 6HP32 | 2002 | 850 | 7.6 | Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | Bentley Azure; BMW E65; Rolls-Royce Drophead Coupe; Bentley Arnage; Rolls-Royce Phantom; Volkswagen Phaeton |
8 | 8HP45 | 2010 | 500 | 3.5 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | BMW F10; Chrysler 300; BMW F20; Volkswagen Amarok; BMW F30; Alfa Romeo Giulia; BMW X3 F25; Alfa Romeo Stelvio; BMW X5 F15; Dodge Charger; Jaguar XE; BMW F22 |
8 | 8HP55 | 2010 | 550 | 4.2 | Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving | Audi Q5; Audi A8; Audi Q7; Audi A7 |
8 | 8HP90 | 2010 | 1000 | 8.0 | Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | Rolls-Royce Wraith; Bentley Mulsanne; Lamborghini Urus; Audi SQ7; Bentley Continental; Rolls-Royce Phantom; Aston Martin DBS; Audi RS6; Dodge Hellcat |
9 | 9HP28 | 2014 | 380 | 2.4 | Voorwielaandrijving | Fiat 500X; Chrysler 200; Jeep Renegade |
9HP48 | 2013 | 480 | 4.0 | Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving | Acura TLX; Jeep Renegade; Acura MDX; Chrysler 200; Honda Pilot; Chrysler Pacifica; Range Rover Evoque; Fiat 500X; Fiat Doblo; Honda CR-V; Jeep Cherokee; Jaguar E-Pace; Range Rover Discovery Sport |
Vaak voorkomende gebreken aan de ZF 4-9 HP transmissies
Defecten | Transmissies |
Slijtage aan de koppeling van de koppelomvormer en daarmee trillingen en lekkages. | 4HP20; 8HP55; 4HP24; 6HP19 |
De solenoïden worden vuil en gaan kapot. | 4HP20; 5HP19; 8HP45; 6HP19; 6HP26 |
De sensor voor de positie van de versnelling werkt niet meer. | 4HP20 |
De oliepomp slibt dicht met slijtresten van de koppelomvormer koppeling. | 5HP19; 4HP24; 8HP55 |
Beschadigde bussen. Hierdoor ontstaan lekkages, trillingen, beschadiging van transmissiedelen, waaronder de oliepomp. | 4HP24; 5HP19; 4HP20; 8HP45; 4HP14; 6HP32 |
De koppelomvormer gaat defect vanwege een zwaardere belasting. | 5HP24; 5HP19 |
De bedrading van de solenoïden begeeft het. | 5HP24 |
De sensor voor de rotatiesnelheid gaat niet lang mee. | 5HP24; 4HP24 |
Het naaflager gaat defect. | 5HP24 |
Doorbranden van de mechatronische eenheid als gevolg van oververhitting. | 6HP26; 6HP19; 8HP90; 8HP55; 6HP32 |
Door vuil beschadigt de scheidingsplaat van de klepbehuizing. | 6HP19 |
Door lekkage en een laag peil van de oliedruk raken de mechanische delen van de transmissie vroegtijdig versleten. | 6HP32; 6HP19; 8HP90; 8HP45 |
De kunststof pan raakt vervormd. | 6HP26 |
De geïnstalleerde planetaire tandwielen van aluminium gaan snel kapot. | 8HP45 |
Lekkage van olie uit de hoes van de bedieningseenheid. | 8HP55; 8HP45 |
De transmissie schakelt zonder enige aanleiding naar de neutrale stand. | 9HP48; 9HP28 |
Reageren