Problemen met de EGR-klep? Wees er snel bij!

Problemen met de EGR-klep? Wees er snel bij!

De EGR-klep speelt een essentiële rol bij het regelen van de uitstoot en is een noodzakelijk component in landen en steden waar strenge uitstootregelgeving geldt. Wat is de EGR-klep precies en wat gebeurt er wanneer hij niet goed werkt? In dit artikel leest u waarom de EGR-klep zo belangrijk is en gaan we in op de gebruikelijke symptomen in geval van storingen.

Wat doet de EGR-klep?

Wat doet de EGR-klep

Om verbranding te laten plaatsvinden, zuigt de automotor buitenlucht (bestaand uit 80% stikstof en 20% zuurstof) aan. De lucht wordt vermengd met brandstof en ontbrandt in de verbrandingskamer, waar temperaturen hoger dan 1370°C heersen. Door de verbranding van stikstof ontstaan stikstofoxiden (NOx), Dit is een van de voornaamste vervuilende stoffen van auto’s en veroorzaakt ademhalingsproblemen. Om de hoeveelheid NOx die de auto uitstoot te verlagen, moeten uitlaatgassen afgekoeld worden voordat ze de auto verlaten. Hiervoor worden ze terug naar de verbrandingskamer geleid via de EGR-klep. Dit verlaagt de temperatuur en verhindert de productie van NOx-emissie. Dit principe staat bekend als uitlaatgasrecirculatie.

Het werkingsprincipe van de EGR-klep is tamelijk simpel: wanneer de klep open is, worden uitlaatgassen doorgelaten om de uitstoot te beperken. Is de klep gesloten, kan de uitstoot het uitlaatgasrecyclagesysteem niet passeren. Operationeel gezien betekent dit dat wanneer de motor wordt gestart, de klep gesloten blijft. Wanneer de snelheid toeneemt en de motor zijn bedrijfstemperatuur bereikt, opent de klep zich geleidelijk. Wanneer u vertraagt of stopt, zal de klep weer sluiten. Dit gebeurt tijdens de gehele rit en dit garandeert dat recirculatie enkel plaatsvindt wanneer de auto op bedrijfstemperatuur is. Hierdoor blijft de auto brandstofefficiënt en produceert hij minder uitstoot. Uitlaatgasrecirculatie is overigens een principe dat zowel op auto’s aangedreven zowel door benzine als door diesel van toepassing is.

De meeste moderne wagens maken gebruik van een elektronisch aangestuurde EGR, die wordt geregeld door de regeleenheid (ECM) van de auto. De regeleenheid ontvangt gegevens van de verschillende sensoren in de auto om de beste positie van de EGR-klep gedurende de gehele rit te bepalen.

Wat zijn de symptomen van een kapotte EGR-klep?

Een kapotte EGR-klep kan problemen met de stroming en de werking van de uitlaatgasrecirculatie veroorzaken, die leiden tot problemen zoals vermogensverlies, verminderde acceleratie en verlaagde brandstofefficiëntie. EGR-kleppen kunnen open of dicht vast blijven zitten als gevolg van zich ophopende roetdeeltjes, koolstofafzettingen en vuil uit de brandstof. Rijden op de snelweg biedt de gunstigste omstandigheden voor de EGR-klep. Langere, snellere ritten laten de motor voldoende opwarmen om de koolstofafzettingen te verbranden. Stedelijke rijomstandigheden veroorzaken daarentegen de ophoping van deze afzettingen. Symptomen kunnen variëren.

 De meest gebruikelijke symptomen van een kapotte EGR-klep worden hieronder besproken. 
  1. Uw auto draait ruw stationair
    Ruw stationair draaien van uw auto bij het starten of wanneer u kort stopt (anders gezegd: lage motorsnelheden met een opgewarmde motor) kan optreden wanneer de EGR constant openstaat en een continue stroom uitlaatgassen in het inlaatspruitstuk stroomt.
  2. U auto levert verminderd vermogen
    Een slechte prestatie van de motor kan worden veroorzaakt bij geopende of gesloten klep. Het incorrect functioneren van de EGR-klep kan een verwarde prestatie van uw voertuig veroorzaken.
  3. Verhoogde brandstofconsumptie
    Verhoging van de brandstofconsumptie gebeurt wanneer de klep constant open staat. Dit is omdat de temperatuur lager is. Brandstof verbrandt daardoor niet aan de optimale temperatuur en is daarom minder efficiënt.
  4. Uw auto slaat regelmatig af bij het stationair draaien
    Afslaan bij stationair draaien wordt net zoals bij ruw stationair draaien veroorzaakt wanneer de EGR-klep permanent open staat en constant uitlaatgassen in het uitlaatgasrecirculatiesysteem laat stromen.
  5. U ruikt brandstof
    Normaal gezien ruikt u brandstof wanneer er een continue stroom uitlaatgassen in het inlaatspruitstuk stroomt omdat bij lage rpm niet alle brandstof verbrandt. Dit betekent dat de hoeveelheid koolwaterstofgassen die door de uitlaat uitgestoten worden, aanzienlijk groeit, hetgeen een brandstofgeur veroorzaakt.
  6. Het motorwaarschuwingslampje blijft aan
    Het motorwaarschuwingslampje op uw dashboard kan blijven branden wanneer uw auto een probleem met de EGR-klep heeft. Dit kan gebeuren bij een constant open of gesloten klep. Het is echter belangrijk op op te merken dat de EGR-klep geleidelijk minder goed gaat werken voordat hij helemaal de geest geeft en het motormanagement kan dit mogelijkerwijs niet detecteren totdat de klep het helemaal niet meer doet. Daarom is het de moeite waard om op de andere genoemde tekenen en symptomen te letten.
    Het motorwaarschuwingslampje blijft aan
  7. Uw auto produceert meer uitstoot
    Wanneer uw EGR-klep niet langer goed werkt, worden er meer schadelijke gassen uitgestoten. Zoals eerder vermeld, wanneer de klep geopend vastzit, is de temperatuur lager hetgeen de verbranding van brandstof verhindert. Dit betekent een toename van de stroom onverbrande koolwaterstofgassen die uit de uitlaatpijp komen.
    Wanneer de klep constant gesloten is, veroorzaken de hoge temperaturen in de verbrandingskamer een excessieve vorming van NOx-gassen.
  8. U hoort klopgeluiden die uit de motor komen
    Klopgeluiden die uit de motor komen kunnen veroorzaakt worden door een constant gesloten EGR-klep. Dit gebeurt omdat bij een laag rpm de brandstof vroeg ontbrandt wanneer het de hoge temperatuur treft. Explosiegeluiden zijn ook normaal aangezien een tweede ontsteking na de gewone ontsteking kan gebeuren.

Kan het iets anders zijn?

Sommige motorprestatieproblemen die op een defecte EGR-klep duiden, kunnen ook problemen in andere delen van het systeem duiden. Het kan gaan om bijvoorbeeld kapotte bougies, bougiekabels, brandstoffilters, brandstofpompregelaars of motorsensoren.

 Een aantal van de meest gebruikelijke problemen staan hieronder 
  • Verhoging van de uitstoot van koolwaterstof kan het resultaat zijn van een lekkende brandstofinjector, slechte injectie-timing, slechte cilindercompressie of een slechte zuurstofsensor.
  • Toename van NOx kan veroorzaakt worden door een vacuümlek, een verstopte brandstofinjector, een lage brandstofdruk of een lekkende cilinderkopdichting.
  • Ruw stationair draaien kan tevens het resultaat zijn van een kapotte bobine, een vacuümlek of een probleem met de ontsteking.

Wat te doen wanneer u denkt dat uw EGR-klep kapot is

Wat te doen wanneer u denkt dat uw EGR-klep kapot is

Wellicht las u ooit iets in het internet over EGR-cleaners waarmee u eigenhandig de EGR-klep kunt reinigen. Wij raden dit af. Voor zover het reinigen van de EGR-klep al mogelijk is, moet dit aan de professional worden overgelaten. Het komt nogal veel werk bij kijken. Soms wordt reiniging zo duur dat de vervanging een betere optie is. De vervanging is relatief gemakkelijk en het onderdeel zelf is niet zo heel erg duur. Het meest bent u nog kwijt voor de arbeidsuren, aangezien veel demontage bij komt kijken.

Wanneer uw auto symptomen vertoont die hierboven vermeld zijn en u denkt dat de EGR-klep de oorzaak is, breng uw auto naar een vakgarage. EGR-problemen kunnen makkelijk worden gediagnosticeerd met gebruik van de juiste apparatuur.