De Mercedes 722.4 (W4A020) is een geautomatiseerde 4-versnellingsbak en heeft een handmatige schakelfunctie. Van 1981 tot 1996 is deze versnellingsbak op een aantal modellen van Mercedes-Benz geïnstalleerd. Deze wordt ook wel de 4G-Tronic genoemd en staat bekend om zijn betrouwbaarheid.
De werking van de Mercedes 722.4 (W4A020)
De Mercedes 722.4 (W4A020) is een conventionele geautomatiseerde versnellingsbak die is voorzien van een hydraulische koppelomvormer (zonder lock-up) en planetaire tandwielen. De rijmodus wordt gekozen door de versnellingspook in de overeenkomstige stand te brengen. In de modus “D” zijn alle vier de versnellingen in gebruik. Deze stand is aan te bevelen voor normale rijsituaties. Zodra de hendel in de positie “3” is gezet, blijft het bereik van de versnelling gelimiteerd tot de eerste drie versnellingen, wat optimaal is voor lange, geleidelijke oplopende en aflopende hellingen. In modus “2” kunnen alleen de eerste en tweede versnelling worden gebruikt, waarmee de auto effectief kan omgaan met steile hellingen, met name als er een aanhanger wordt getrokken. De modus “B” stelt u in staat om op de motor te remmen.
De technische bijzonderheden van de Mercedes 722.4 (W4A020)
Transmissie code | Aantal versnellingen | Max. motorkoppel in Nm | Max. motorinhoud in L | Soort aandrijving | Opstelling van de motor | Gebruikt in de modellen |
722.4 | 4 | 250 | 3.0 | Achterwielaandrijving | Longitudinaal | E-Klasse W123; S-Klasse W126; C-Klasse W202; E-Klasse W124 |
Vaak voorkomende defecten aan de Mercedes 722.4 (W4A020)
- De leidingen van de hydraulische klepbehuizing raken mettertijd verstopt.
- De vacuüm modulator werkt soms niet.
- Soms gaan de koppelingsveren kapot.
- De Teflon O-ringen van zowel de hydraulische klepbehuizing als de pakking van de transmissiepomp gaan vaak lekken.
Reageren