Versleten koppeling: herken de signalen

Versleten koppeling: herken de signalen

Sommige autofans beweren dat rijden met een handmatige versnelling pas echt rijden is: het intrappen van het koppelingspedaal en het schakelen van de versnelling geeft je een gevoel van voertuigcontrole, dat een automatische transmissie gewoon niet heeft.

Al is hij gebouwd om lang mee te gaan, op een moment raakt de koppeling versleten. De gemiddelde levensduur van een koppeling ligt tussen de 30.000 en 200.000 km. Normaal gezien geeft de unit ruim vooraf waarschuwing wanneer er iets niet in orde is. Kom vooral niet aan de kant van de weg te staan met een koppeling die geen kik meer geeft. Herken de symptomen.

Versleten koppeling: 7 symptomen

  1. Vermogensverlies bij het schakelen. Wanneer de auto moeizaam accelereert, ook wanneer de toerentallen wel hoog liggen, geeft de auto een bepaald geluid af, alsof je met een Variomatic optrekt. En dan weet je meteen waarom het slippende koppeling heet. Bij hoge belasting kan het aanvoelen alsof de auto uit zijn versnelling schiet. Dit is een klassiek symptoom van een slippende koppeling, dat onmiddellijke attentie vereist.
  2. Geluiden. Wanneer koppelingselementen niet behoorlijk werken, kan dit verschillende geluiden bij het indrukken van het koppelingspedaal veroorzaken. Dit duidt vaak op slijtage van het koppelingslager. Hiermee kun je nog een jaar of wat door blijven rijden, maar verstandig is dit niet.
  3. Een trillend koppelingspedaal. Een pedaal dat trilt, wanneer je het intrapt, kan op verschillende oorzaken duiden, zoals een verkeerde uitlijning van de koppeling met het vliegwiel, een gebroken diafragmaveer in de drukgroep of een verbogen of versleten koppelingsplaat. Ook kan het koppelingsdruklager verkeerd geïnstalleerd zijn.
  4. Grotere pedaalslag. Mogelijkerwijs voelt je koppeling zacht of sponzig aan wanneer je erop trapt. Let er bij het rijden eens op hoe de koppeling aanvoelt bij bediening. Omdat je weet hoe hij normaal gezien aanvoelt, weet jij heel goed wanneer er een probleem is. Op den duur grijpt de koppeling steeds verder onderin de pedaalslag. Als het pedaal straks op de vloer blijft liggen, is de koppelingscilinder naar de maan.
  5. Brandlucht. Een defecte koppeling gaat vaak gepaard met een brandlucht in de passagierscabine. De wrijving van de slippende koppeling veroorzaakt de onmiskenbare geur.
  6. Afname van het motorvermogen. Wanneer het toerental schommelt, de auto moeilijk en schokkend accelereert, de prestatie op de snelweg minder wordt, of de trekkracht onvoldoende is, duidt dit op een vermogensverlies van de motor. Een doorgebrande koppelingsplaat kan hiervan de oorzaak zijn.
  7. Schokken bij het schakelen. Wanneer je merkt dat het wisselen van versnellingen moeilijk gaat, duidt dit heel waarschijnlijk op een versleten koppeling. Je auto maakt schokkende bewegingen tijdens het schakelen. Veel mensen denken dat dit gebeurt omdat ze onhandig zijn. Het kan echter op een probleem met het 2-massa-vliegwiel duiden.

Volgende stappen

Wanneer je een van deze symptomen bij je auto herkent, is de volgende stap de afspraak met de monteur. Het rijden met een kapotte koppeling is gevaarlijk. Je monteur kan een nauwkeurige diagnose stellen en reparatie aanbevelen en uitvoeren, zodat je snel weer onderweg bent.

Zorg goed voor je koppeling

Je rijgewoonten spelen een grote rol in de levensduur van je koppeling. Hoe minder je de koppeling belast, hoe langer hij zal meegaan. Volg deze simpele richtlijnen om het meeste uit je koppeling te halen.

Een van de eerste dingen die ze je vertelden, toen je leerde rijden met een handmatige bak, was dat je beter de koppeling niet constant ingetrapt kon houden. Dit is inderdaad funest voor de koppelingsplaat: Je laat zo je koppeling slepen en dat betekent ook slijtage.

Wanneer je bij het stoplicht staat of in de file en je verwacht dat je langer dan 10 seconden moet wachten, gebruik dan niet de koppeling om de auto in een stilstaande positie te houden. Schakel de auto in zijn vrij en haal je voet van de koppeling totdat je klaar bent om door te rijden. Deze schijnbaar kleine maatregel helpt bij het vermijden van slijtageschade aan de koppeling.