Airbags: wat u hierover dient te weten

Airbags: wat u hierover dient te weten

Al een paar decennia zijn autoproducenten actief bezig met het verlagen van het risico op ernstig letsel bij verkeersongevallen. Airbags, die inmiddels al miljoenen mensen het leven hebben gered, tellen tot de beste uitkomsten in dit opzicht. Het Insurance Institute for Highway Safety van de Verenigde Staten stelt zelfs dat airbags het risico op een dodelijk ongeval met een derde en soms zelfs met de helft verkleind hebben. Ze kunnen bij onjuist gebruik nochtans ook gevaarlijk zijn. In dit artikel leggen we uit hoe airbags werken, hoe ze gebruikt dienen te worden en wanneer u ze het beste (tijdelijk) kunt uitschakelen.

 8 interessante wetenswaardigheden over airbags 

  1. De eerste patenten op airbags werden in 1951 door Walter Linderer uit Duitsland en John Hetrik uit de Verenigde Staten gelijktijdig aangevraagd. De airbags die zij ontwikkelden, maakten gebruik van samengeperste lucht voor het opblazen. Vanwege het feit dat ze uiterst langzaam geactiveerd werden en zodoende ondermaats presteerden, werden hun ontwerpen echter geen gemeengoed.
  2. In 1963 droeg de Japanner Yasuzaburou Kobori het idee aan om in plaats van gecomprimeerde lucht gebruik te maken van drijfgas bij het oppompen van de opblaasbare zak. Maar vanwege de Japanse regelgeving op het gebied van brandveiligheid stuitte Kobori’s oplossing op te vele inperkingen, wat ertoe leidde dat verder onderzoek op dit vlak gestaakt werd.
  3. In 1968 onthulde de uitvinder Allen Breed de eerste schoksensor voor airbags, die het systeem automatisch activeerde.
  4. De eerste in serie geproduceerde auto met een voorairbag was de Amerikaanse Oldsmobile Toronado uit 1973. In Europa werd de uitvinding in 1980 ingevoerd bij het sedanmodel uit de Mercedes-Benz S-Klasse.
  5. Gedurende verschillende periodes hebben tal van gerenommeerde autoproducenten zich aan de ontwikkeling van deze technologie gewaagd:
    • In 1994 begon het merk Volvo met het plaatsen van zijdelingse airbags in hun voertuigen. Deze airbags zijn ontworpen voor de bescherming van de bekkens, de borstkas en de onderbuik en dienen tevens het binnendringen van scherpe objecten in het passagiersgedeelte te voorkomen.
    • In 1996 besloot de Koreaanse autoproducent KIA tot het inzetten van knie-airbags bedoeld om de belasting op de onderste lichaamsdelen te verlagen.
    • In 1998 brachten Toyota en Volvo speciale hoofdairbags aan ter voorkoming van hoofdletsel bij zijdelingse schokkracht en wanneer een voertuig over de kop slaat. Naast hun hoofdfuncties voorkwamen deze door de fabrikanten gecreëerde voorzieningen dat er glassplinters in de auto rondvliegen en de passagiers uit hun stoelen geslingerd worden.
    • In 2009 introduceerde Toyota een andere uitvinding: de centrale airbag. De functie hiervan is het de bestuurder en passagiers bescherming te bieden tegen nevenletsel, bijvoorbeeld ten gevolge van botsingen met medepassagiers.
    • In 2012 besloot Volvo zich te bekommeren om voetgangers door onder de motorkap een opblaassysteem te plaatsen.
    • Eveneens in 2012 introduceerde het concern Ford in Europa veiligheidsgordels met geïntegreerde opblaasbare componenten. Deze zorgen voor een gelijkmatigere verdeling van de botskracht, wat ook het risico op ernstig letsel vermindert, in het bijzonder bij kinderen.
  6. Tegenwoordig kan het maximale aantal opblaasbare hulpmiddelen in een voertuig tot 14 stuks oplopen.
Aantal opblaasbare hulpmiddelen in een voertuig tot 14 stuks oplopen
  1. De zak van het hulpmiddel blijft gedurende een langere periode opgevouwen. Om te voorkomen dat de plooien aan elkaar komen te plakken, maken de fabrikanten gebruik van talkpoeder of zetmeel, als een soort van smeermiddel: deze stoffen zijn het dan ook die door het passagiersgedeelte heen zichtbaar zijn na het ontspringen van het systeem.
  2. Meestal kost het 0,01 tot 0,05 seconden voordat een airbag volledig uitklapt. Gemiddeld heeft een mens om met zijn ogen te knipperen meer tijd nodig: één keer knipperen met de ogen vergt gemiddeld 0,05 seconden.

 9 tips van AUTODOC voor een degelijk gebruik van airbags 

  1. De veiligheidsgordels altijd omdoen. De airbag vormt geen vervanging, maar een aanvulling hierop. Op het moment dat de airbag openklapt, komt deze met 300 km/u op de inzittenden af. U kunt ernstig letsel oplopen als u uw veiligheidsgordel niet vastgegespt hebt.
  2. Verstelling van de stoel. De afstand tussen de bestuurder en het midden van het stuur dient tenminste 25 cm te bedragen. Daarvoor moet u de stoel naar achteren verschuiven of de rugleuning van de stoel kantelen. Eigenaren van oudere modellen, waarvan de stoelen niet over een groot aantal instelmogelijkheden beschikken, kunnen gebruik maken van speciale verlengstukken voor op de pedalen om comfortabeler te rijden.
Verstelling van de stoel
  1. De juiste lichaamshouding. De bestuurder en de passagiers dienen rechtop in het midden van de stoel te zitten en met hun rug tegen de rugleuning te leunen. De voeten dienen op de vloer te rusten. Het is niet toegestaan om op een airbag te leunen: de hoge opblaaskracht en de hete gassen kunnen letsel veroorzaken. Tevens is het niet toegestaan om tegen de ruiten aan te leunen, in het bijzonder voor kinderen.
  2. Verwijdering van alle obstakels die zich in het gebied bevinden waarin de airbag zal uitklappen. Zie af van stoelhoezen: deze kunnen het functioneren van de zijairbags volledig of gedeeltelijk belemmeren. Berg geen zware of scherpe objecten op in de deurvakken: ze kunnen letsel tot gevolg hebben als het systeem in werking gezet wordt. Om diezelfde reden is het niet toegestaan om tassen of andere voorwerpen op schoot te hebben.
  3. Geen kinderzitje op de passagiersstoel plaatsen. Het verdient aanbeveling om kinderen onder de 12 jaar op de achterbank te laten plaatsnemen. Dit is in bepaalde landen zelfs verplicht. Mocht het zo zijn dat u een kinderzitje op de passagiersstoel moet bevestigen, schuif de stoel dan zo ver mogelijk naar achteren en stel desnoods het systeem buiten werking. Bij de meeste moderne voertuigen wordt de uitschakeling automatisch uitgevoerd.
Geen kinderzitje op de passagiersstoel plaatsen
  1. Zwangere vrouwen wordt aangeraden om het gebruik van deze technologie niet te weigeren. Hoewel het risico op letsel aan de foetus door airbags hoog is, zijn de gevolgen van een smak tegen de stuurkolom doorgaans erger. Om die reden garanderen goed afgestelde en vastgegespte veiligheidsgordels in combinatie met ingeschakelde airbags gezamenlijk het hoogste veiligheidsniveau. Maar het is uiteindelijk beter om tijdens het laatste stadium van de zwangerschap überhaupt geen autoritten te maken, en zeker niet achter het stuur.
  2. Niet achter het stuur roken. Een pijp of elektronische sigaret leidt niet alleen af, maar verhoogt ook het risico op dodelijk letsel wanneer de airbags geactiveerd worden.
Niet achter het stuur roken
  1. Instandhouding van de operationaliteit van het systeem. Het bijbehorende waarschuwingslampje op het dashboard geeft aan of het systeem proper werkt. Het springt aan wanneer het contact wordt ingeschakeld en dooft weer binnen 5-6 seconden. Indien het waarschuwingslampje permanent brandt of zo nu en dan opknippert tijdens het rijden, dient u bij een garage langs te gaan voor een uitgebreide inspectiebeurt.
  2. Haal nooit de kap eraf om reparaties uit te voeren in het gedeelte waar de luchtkussens zich bevinden, zonder eerst de accu te hebben losgekoppeld. Alleen wanneer u de stroomtoevoer uitschakelt, bent u beschermd tegen plotselinge activering van de airbag.
Accu te hebben losgekoppeld

Conclusie

Airbags behoren ongetwijfeld tot de beste technologische voorzieningen om bestuurder en passagiers bescherming tegen letsel te bieden in het geval van een ongeluk. Evenwel bergen ze ondanks de overduidelijke voordelen een zeker gevaar in zich en daarom is het van groot belang dat u zich nauwkeurig aan bepaalde gebruiksvoorschriften houdt. Als u zich aan deze regels houdt, kunnen airbags u en uw medepassagiers, in samenwerking met andere passieve en actieve veiligheidssystemen, bij diverse onverwachte situaties in het verkeer bescherming bieden.

[Totaal: 0   Average: 0/5]